jueves, 24 de septiembre de 2015

SOBRE EL PRESTIGI I/O DESPRESTIGI DE LA PREMSA VALENCIANA. Lluis Gallent

Article del company Lluis Gallent, publicat a www.laveupv.com

El canvi polític produït en les eleccions del 24 de maig al País Valencià ha provocat, de retruc, moviments, accions, jocs d'interessos i altres qüestions -algunes inconfessables- en la premsa valenciana. Quasi tot té com a origen i destí el tancament traumàtic i esperpèntic de la RTVV. Les confusions, propostes ridícules del nou Consell de reobrir el 9 d'octubre com si fóra un videoclub de barri, la indiferència de la societat per tindre una ràdio TV públiques i independents, els atacs als treballadors des de quasi tots els àmbits, ja siguen polítics o professionals han desencadenat tot un seguit d'enfrontaments i aldarulls que van des del disbarat a la caricatura passant pel cinisme o la ignorància d'alguns mitjans que acusen -ells!- els treballadors de RTVV de no ser uns herois per haver firmat un ERO amb certs beneficis econòmics i haver practicat una manipulació informativa insuportable.

Açò últim és ben cert, però clavar en el mateix sac a tots, quan algú que conega mínimament la professió periodística sap que basta amb uns pocs sicaris col·locats en llocs estratègics per a controlar la redacció d'un diari, una ràdio o una TV, i més encara en el cas de RTVV, si eixos càrrecs els posava de manera autoritària el partit de govern, és a dir, el PP, tota una catàstrofe en ella mateixa. Aquells que denunciàvem aquella manipulació, que quasi mai va tenir ressò en els mitjans que ara acusen els treballadors d'estar callats, eren castigats destinant-los a l'ostracisme o perjudicats econòmicament i si no els tiraven al carrer era per la senzilla raó que tenien una oposició aprovada en igualtat de mèrit i capacitat, circumstància que sovint s'oblida de manera sospitosa.

L´ultim episodi tragicòmic es va produir dijous passat durant la presentació del llibrePassat, present i futur de RTVV a la Nau de la Universitat de València. L'Alt Comissionat per a la reobertura de RTVV nomenat per la Generalitat, José Maria Vidal, va etzibar ni més ni menys: "El problema dels treballadors de RTVV és que es creuen el melic del món". "Ai maedeusinyó!", creure's el melic del món és voler dialogar per tal recuperar de la millor manera possible una ràdio i una TV al servei dels ciutadans i negociar-pactar un nou ERO amb criteris de justícia i sostenibilitat? També va dir l'Alt Comissionat, títol ben grandiloqüent, després d'un al·legat jurídico-filosòfic que havien d'assumir per raons de seguretat jurídica l'herència del govern anterior i que, ara per ara, la reobertura de RTVV està en mans de l'Audiència Nacional, fet que fa irrellevant i innecessari el seu alt càrrec. Pel que fa al desprestigi periodístic intervingueren per part de la Unió de Periodistes, Violeta Tena d'El Temps i Marta Hortelano de Las Provincias, ambdós mitjans hostils amb els treballadors de RTVV. Però allò més cridaner, almenys per a mi, és que fóra la periodista de Las Provincias qui parlara de manipulació i adulteració de la informació.

Lluís Motes
¿És que desconeix la trajectòria periodística, que encara continua, de Las Provincias quan Maria Consuelo Reyna incitava campanyes d'odi i rancúnia, la qual cosa va produir una fragmentació de la societat valenciana de la qual encara estem en procés de superació? I per no deixar la Unió de Periodistes, ¿desconeix també el seu president que al seu diari té un espai d'opinió Lluís Motes, un dels artífexs vergonyants de la història de terror de la TV autonòmica? Els treballadors no som herois, és cert, però tampoc som els responsables de l'aberració en què es va convertir RTVV amb el silenci còmplice de molta gent que ara sobrevola com voltors l'edifici de Burjassot.

I per acabar, acabe -valga la redundància- amb les paraules de qui estava en la seua doble condició actual d'extreballador i membre del govern com a secretari autonòmic de Medi Ambient, l'amic i excompany Julià Àlvaro: "Els treballadors vam perdre la legitimitat política, que no la laboral, en firmar l'ERO ja que el món de la política és canviant". Efectivament, els treballadors pecàrem d'ingenuïtat en creure promeses electorals com "‪#‎AIXÒHOANEMAARREGLARAMBVALENTIA‬". Ara mateix ens trobem en posició de "CUERPO A TIERRA QUE VIENEN LOS NUESTROS". HELP!!!.

http://opinions.laveupv.com/lluis-gallent/blog/5870/sobre-el-prestigi-io-desprestigi-de-la-premsa-valenciana-per-lluis-gallent

martes, 22 de septiembre de 2015

El Comité d’Empresa de RTVV remet la seua proposta de model a la comissió d’experts universitaris


LES CLAUS DEL NOU MODEL
  • dos  canals de TV , una  emissora de ràdio i una  plataforma digital multimèdia.
  • repartir equitativament entre la producció pròpia (feta 100% amb mitjans del grup) i les produccions externa i aliena.
  • la plantilla pròpia hauria d’abastir els informatius i els programes de televisió destinats a cobrir el servei públic

El Comité d’Empresa de RTVV SAU ha remés la seua proposta de model de ràdio i televisió publiques a la  “Comissió d’Experts de les Universitats Valencianes”, que es reuneix este dimarts per començar  a treballar en l’elaboració d’un document base sobre el disseny de la futura ràdio televisió valenciana.

El document , que ja va ser exposat parcialment en el Fòrum Social de l’Audiovisual Valencià impulsat per Podemos, es divideix en tres parts: anàlisi de la problemàtica laboral judicialitzada, perspectives legislatives obertes i  model de producció per a una nova RTVV.
Pel que fa al model de producció, el Comité planteja una estructura amb dos  canals de TV (un canal generalista i altre especialitzat en informatius, senyals en directe i retransmissions);  una  emissora generalista de ràdio i una  plataforma digital multimèdia.  En este sentit, el model permet que  tots els continguts siguen multiplataforma, de manera que, a més de la seua distribució clàssica per als usuaris més tradicionals, puguen estar disponibles a través d’internet en tot tipus de dispositius electrònics. És a dir: una aposta decidida per un concepte transmèdia d’acord amb les demandes presents i futures dels potencials usuaris.

Al costat de la producció pròpia de referència, el model preveu distribuir els continguts d’altres institucions públiques com ara universitats, escoles professionals, institucions culturals i organismes que aposten per la producció audiovisual com a eina de transmissió de valors o coneixements.

Pel que fa a la producció, proposa repartir equitativament entre la producció pròpia (feta 100% amb mitjans del grup) i les produccions externa i aliena. Repartir equitativament en tres terços la proposta televisiva permetria a RTVV complir amb la seua funció de servei públic i alhora exercir la funció de motor de la indústria audiovisual
El Comité considera que la càrrega de treball de la plantilla pròpia hauria de cobrir els informatius i els programes de televisió destinats a cobrir el servei públic encomanat per la nova llei de creació i els contractes programa que la desenvolupen.

En informatius esta proposta inclouria per al canal generalista de televisió:
•          Un mínim de 3 informatius diaris entre setmana.
•          2 informatius diaris cap de setmana.
•          3 programes informatius no diaris.
•          1 programa setmanal  d’esports.

Pel que fa als programes de televisió  a cobrir amb producció pròpia es proposa
•          Un programa magazine de matí de dilluns a divendres.
•          Un programa magazine de vesprada dilluns divendres.
•          Quatre programes no informatius setmanals divulgatius.

El segon canal de televisió,  la programació radiofònica i la plataforma multimèdia tenen una producció interna del 100%.

Este text serà contrastat ara amb altres models. El repte de la Comissió d’Experts de les Universitats Valencianes serà arribar a un document de consens que puga servir a la futura Comissió Parlamentària per a iniciar els treballs del debat a les Corts.


viernes, 11 de septiembre de 2015

Entrevista en el programa Accó Directa de Radio Klara a Vicente Melo y Manuel Camarasa

Os enlazamos aquí la entrevista que el miércoles pasado nos hicieron los compañeros de RadioKlara en el programa Acció Directa y donde los miembros de CGT en RTVV Vicente Melo y Manolo Camarasa analizaron la situación actual, una posible reapertura y otros temas de interés.


La intervención comienza a partir del minuto 01:01:42 de programa.

CGT insta al Consell a negociar la reobertura de RTVV des del diàleg i en clau de respecte als drets laborals

La Confederació General del Treball, sindicat que no va firmar l’ERO d’extinció i que a més va interposar una demanda de nul·litat davant l’Audiència Nacional, manifesta el seu desig de solucionar el conflicte laboral mitjançant la negociació. A més, recorda al Consell el què van prometre els partits del govern en campanya electoral i el què van reflectir en els seus programes electorals. Perquè “els treballadors de RTVV no som els culpables”, el sindicat assenyala a més que el Consell té l'obligació de depurar responsabilitats i de perseguir el saqueig a què van sotmetre a l’ens públic els anteriors governs del PP
La postura de CGT ha sigut sempre la mateixa des que va decidir no signar l’ERO d'extinció i presentar demanda davant l'Audiència Nacional: defensar els llocs de treball i recuperar el servei de ràdio i televisió amb uns mitjans públics i de qualitat.

Amb el canvi de govern i davant la possibilitat de recuperar RTVV, la Confederació està treballant amb el Comitè d'Empresa en aquest sentit.

La situació que va deixar el Partit Popular en RTVV “és desoladora”, qualifica la CGT. Dos ERO (un declarat nul pel TSJCV i un altre d'extinció), 1.600 acomiadats, centenars de demandes individuals presentades a més de la de CGT, un sector audiovisual assolat, l'única radiotelevisió pública tancada a Europa...

A tot això, cal afegir els problemes jurídics derivats de la forma en què es va tancar RTVV. Per tant, la CGT concep la via del diàleg “com a únic camí per a desbloquejar aquesta situació i donar així solució tant al tema laboral com per a aconseguir que la societat valenciana recupere ràpidament uns mitjans de comunicació de qualitat”.

D’aquesta manera, l’organització anarcosindicalista manifesta que sempre ha tractat de negociar en clau laboral la reobertura de l'empresa, perquè “eixa és la funció com a sindicat i també la forma més segura jurídicament, més justa i més barata, de recuperar el Servei Públic de radio i televisió”.

No obstant açò, “l'actuació dels responsables del nou Consell fins ara ha sigut frustrant. Hem passat de ser companys de pancarta i fer-se fotos amb nosaltres en campanya, a manifestar públicament que el problema està en què no escoltem el que volem sentir… encara que és el mateix que ens van prometre en campanya”.

Quant a la resposta a la voluntat negociadora, únicament “han sigut unes poques reunions amb l'Alt Comissionat (algunes d'una forma ràpida i improvisada) en les quals se'ns ha deixat molt clar que entre les seues funcions no està la de negociar un acord laboral global que solucionaria el problema dels acomiadaments. L'opinió dels partits avui en el govern és que l’ERO ja està amortitzat i l'única fórmula de contractació és la reflectida en l'art. 6 de l'acord”.

D'aquesta manera, la proposta inicial del Comité d'Empresa, que no conté línies roges ni és tancada, feta al nou govern a través l'Alt Comissionat, “ha sigut rebutjada oferint com a úniques alternatives idees tan desgavellades com obrir amb 50 treballadors i posteriorment amb 200, o una televisió sense treballadors que començaria a emetre el 9 d'Octubre... aquesta última coneguda per la premsa”.

Idees què, segons CGT, “no són més que cortines de fum que en cas que es porten a terme, suposarien una burla per als valencians i contribuirien encara més a judicialitzar l'assumpte”. Per açò, continua el sindicat,“hem demanat en repetides ocasions una reunió d'alt nivell amb els màxims responsables dels partits que sostenen al govern, reunions que no s'han produït al no rebre resposta de l’altra partL'únic intent de diàleg rebut ha sigut la invitació a participar com a Comitè en la primera sessió del Fòrum Social de l'Audiovisual promogut pel grup Podem”.

CGT agraeix aquesta invitació al seu promotor Antonio Montiel però, matisa el sindicat, “un fòrum on es parla del nou model de radio i televisió no és el lloc per a tractar dels drets laborals dels treballadors. Estem disposats a parlar d'aquest model i a aportar la nostra experiència de quasi 25 anys però sempre que es compte amb els extraballadors de RTVV per a engegar-ho”.

Davant aquesta falta de diàleg i el bloqueig de la situació, “CGT seguirà reclamant diàleg, ja que aquest és l'únic camí”. No obstant això, com que “l'espera no serà eterna, paral·lelament l'organització treballa en l'opció d'aconseguir la nul·litat de l’ERO davant l'Audiència Nacional amb la demanda interposada i no descartem accions que facen recapacitar al govern”.

Escenaris possibles en cas de què es celebre el judici

D'altra banda, la Confederació aclareix diverses possibilitats segons el sentit de la sentència que puga dictaminar l'Audiència Nacional en cas que, finalment, es celebre el judici arran la demanda de nul·litat de l'ERO d'extinció.

En el cas que es declarara l'ERO ajustat a dret, “la plantilla es quedaria en la situació actual i fins a juny de 2017 els treballadors tindrien algun tipus de preferència en cas de reobertura (punt 6 de l'Acord de l’ERO)”.

Si la sentència desclara l'ERO improcedent o no ajustat a dret, “la Generalitat triaria les persones incloses en l’ERO que tornarien a l'empresa. Aquestes persones haurien de retornar la indemnització percebuda i les quantitats cobrades del SEPE però cobrarien salaris de tramitació. La resta de la plantilla tindria dret a cobrar la diferència entre la indemnització cobrada i la quantia prevista per acomiadament improcedent (45/33 dies/any treballat)”.

Davant aquest escenari, la CGT es demana “si un govern que es diu progressista preferiria els acomiadaments indemnitzats a la readmissió.” En aquest cas “haurien de donar bastants explicacions. Açò va ser el que va fer el PP en Telemadrid”.

I l'última possibilitat, l'ERO es declara nul. Aleshores, “s'hauria de procedir a la readmissió de totes les persones que treballaven en RTVV. Aquestes retornarien la indemnització i el cobrat del SEPE i tindrien dret a salaris de tramitació. Aquesta solució seria la que més cost tindria ja que la quantitat total dels salaris de tramitació, cotitzacions a la Seguretat Social, etc. podria arribar el milió d'euros setmanal. Si el problema judicial s'allargara per un període de tres anys estaríem parlant d'un cost total de 150 milions d'euros, a més de la possible recol·locació de tots els treballadors. Però el cost no solament seria econòmic. Com justificaria un govern progressista aquest desemborsament per no haver volgut negociar amb els representants dels treballadors?

Respecte a les últimes declaracions d'alguns membres del govern indicant la intenció de retirar en un curt termini de temps el recurs d'inconstitucionalitat presentat pel PSOE per tal què es resolga com més prompte millor la demanda del sindicat, la CGT assenyala què aquesta idea “no és del tot precisa ja que el Jutge encarregat de la demanda podria presentar una qüestió d'inconstitucionalitat en entendre que la llei de tancament, encara que ja estaria revocada, podria ser inconstitucional.”

I és que, la demanda es basa, entre altres, en aquest fet per a sol·licitar la nul·litat: “Aquesta possibilitat faria que s'allargara en el temps la resolució del conflicte laboral, amb la inseguretat jurídica per a la Generalitat que açò representaria a més de l'enorme cost econòmic i polític”.

CGT considera doncs que “no existeix millor solució per a aquest problema que la negociació. Una negociació vertadera que desbloquege la situació, amb propostes serioses i sense imposicions per cap de les parts, que done una solució al problema a més de complir amb el promès en campanya i reflectit en els programes dels partits que avui formen el govern”.

Finalment, CGT recorda què també és obligació del Consell depurar responsabilitats i perseguir als vertaders culpables de la situació. El saqueig no pot quedar impune.


CGT-RTVV
Gabinet de Premsa CGT-PV                                                           

11 setembre de 2015


miércoles, 9 de septiembre de 2015

lunes, 7 de septiembre de 2015

Intervenció del Comité d'Empresa a les Corts Valencianes, en el Fòrum Audiovisual Valencià convocat pel Grup Parlamentari de Podem"

No podem sinó fer una valoració positiva de la convocatòria del Fòrum Audiovisual Valencià. És la primera volta des de l’execució íntegra de l’ERO de RTVV i el canvi polític derivat de les eleccions que es dóna la possibilitat d’escoltar opinions complementàries dels col·lectius que conformem el sector audiovisual. Es evident que si alguna cosa ens uneix és la idea comuna que tenim: que la recuperació del servei de Ràdio i Televisió en llengua pròpia és una  necessitat urgent:

-urgent perquè estem a punt de complir dos anys del tancament i ha quedat clar que la presència del valencià als mitjans audiovisuals  ha disminuït fins nivells residuals.

-urgent perquè la societat valenciana ha deixat de tindre presència mediàtica i depèn cada volta més informativament de l’exterior,

-urgent per a la recuperació del teixit  cultural i industrial, amb la repercussió en milers de llocs de treball directes i indirectes

Per tant, vaja per davant que els treballadors de RTVV venim a este Fòrum amb voluntat negociadora i constructiva, però també volem advertir que els temps de ser instrumentalitzats s’han acabat. No som carn electoral, ja ho vàrem dir, no volem ser el photocall de cap formació. No estem en fase de creences, estem en la fase dels fets.

Hui estem ací perquè compartim la voluntat de consens que ha de presidir l’activitat parlamentària, on s’ha de dissenyar la política audiovisual del futur. El nostre treball no és fer aportacions, és fer ràdio i televisió; però sí és la nostra responsabilitat, i per això compareixem, amb aportacions.

SOBRE L’ORIGE DEL BLOQUEIG DEL PROBLEMA

Hem estat convocats per a expressar postures i solucions que permetan la recuperació d’una ràdio i televisions públiques. I en este punt és imprescindible  que l’actual Consell i els grups parlamentaris que el sustenten compartisquen un punt de vista avalat pel relat dels fets: l’actual situació és fruït del tancament abrupte de RTVV per part d’un Consell governat pel PP, una acció política que es va produir per a no complir una sentència del TSJCV que anul•lava un ERO manifestament il•legal i contrari als drets fonamentals. Un fet gravíssim en la separació de poders.

L’ERO d’extinció que se’n va derivar el vam signar la majoria del Comité d’Empresa deixant constància que no reconeixíem les causes aduïdes i que apostàvem per un pacte de viabilitat , que hagués sigut l’alternativa més viable i econòmica per a RTVV i per a la Generalitat.

I entenem que el Consell, l’actual Govern valencià,  ha de partir del reconeixement de les errades del Consell anterior. I fer les accions pertinents per reconduir i superar la situació actual.

Bona part dels retards que es produeixen en la reobertura de RTVV passen per no assumir que els problemes d’origen laboral han de tindre solucions en clau laboral. Que si els problemes laborals s’han judicialitzat, la solució ha d’estar en els dos àmbits: el de la negociació laboral i el de la seguretat jurídica. I hui per hui no hem trobat resposta ni interlocutor a esta visió del problema. Entenem que a cap de les dos parts, ni molt més a la societat valenciana, li seria beneficiosa  una sentència contrària a la procedència de l'ERO, amb el consegüent encariment de la solució final.

La recuperació dels serveis de ràdio i televisió passa per desbloquejar situació actual i això es tradueix en la búsqueda d’un consens entre les forces polítiques que sustenten al Consell i els sindicats. Per arribar a eixe consens és necessari i urgent encetar una negociació formal, amb les parts implicades i amb capacitat de pendre decisions que siguen duradores i dotades de seguretat jurídica.

El Comité comparteix amb el Consell el desig de recuperar les emissions el més aviat possible, però ho entén com una etapa dins de la solució global. No podem donar suport a una reobertura 'provisional' feta al marge d'estes negociacions i al marge del ex-treballadors de RTVV perquè considerem que qualsevol reobertura improvisada, provisional o parcial està condemnada a ser una rèmora per al futur, tant des del punt de vista jurídic com econòmic.

Les últimes iniciatives que se’ns han presentat, com ara la reobertura DE DOS CANALS DE TV amb material d’arxiu i treballadors de la Generalitat, excloent a extreballadors de RTVV,  apunten a escenaris de frau laboral, a curt termini, i de successió empresarial, a mig termini; dos factors que allargarien temporalment la inseguretat jurídica.

Els passos que es donen no poden suposar un frau a la societat valenciana en les seues expectatives ni en la qualitat del servei públic que mereix. Una televisió i una ràdio sense serveis informatius, perden el seu ADN de servei públic, la seua capacitat vertebradora.... és com mirar un espill de l’inrevés.

El Comité d'Empresa mai no s'ha negat a que l'inici d'emissions es realitze amb un nombre reduït de extreballadors, però això ha de estar emmarcat en un acord laboral previ que done resposta global a la situació dels treballadors de RTVV. Un acord que incloga tot el procés de reobertura de RTVV, des del començament, on els professionals de la casa són imprescindibles per abordar d’una manera tècnicament eficient la recuperació de les emissions,  fins que estiga a ple rendiment, amb la plantilla definitiva. I pensem que pot fer-se escalonant la posada en marxa, escalonant l’esforç pressupostari,  però entenent-ho  com etapes dins de la solució global.

Des del nostre punt de vista, la recuperació dels serveis de ràdio i televisió en valencià passa per la recuperació de RTVV SAU, perquè és l’instrument més adequat en quant a seguretat jurídica (laboral i mercantil). L’empresa existeix, té un patrimoni i la paralització de la liquidació es pot fer conforme a llei.

Fer una nova RTVV  és possible des de la mercantil RTVV SAU si es legisla amb l’objectiu que siga pública, plural, de qualitat, sense manipulació, sostenible...per tant,  amb un concepte empresarial nou.

Fer una nova RTVV no és possible sense contar amb les instal·lacions , infraestructura tècnica, fons audiovisuals i extreballadors de RTVV SAU. Començar des de zero és una quimera. Ni la Generalitat Valenciana, en el seu naixement, va començar del no res. Ho va fer des de les estructures i persones de l’antiga administració estatal que li van permetre avançar. Ni es pot comença de zero ni es pot fer desaparèixer  25 anys d’història de la principal empresa de l’audiovisual.

Fer una nova RTVV passa per una nova estructura empresarial i una reestructuració de la plantilla. No és fàcil per als sindicats, que ja hem negociat 2 EROS, mostrar disposició a afrontar mesures que impliquen sostenibilitat a canvi de reducció de llocs de treball. Però estem disposats a assumir-ho. Ara, també reclamem que el nou model que ixca de les Corts tinga la seua base en  la legítima recuperació dels treballadors de RTVV. I que , com en qualsevol sector, es considere que l’experiència és un valor intangible que no es pot menysprear.

I dit això, som els primers que entenem que la nova RTVV s’ha de fer integrant a la seua programació el treball del sector, on hi ha tanta experiència com a RTVV, però apagada pel col·lapse que pateix el sistema audiovisual valencià.

I la plantilla que es vaja conformant a RTVV haurà d’incloure nous perfils professionals, s’haurà d’enriquir amb les noves promocions que les universitats i els centres de formació professional llancen al mercat. No estem parlant de vedats tancats. Estem parlant de respectar drets laborals i de fer que la recuperació de RTVV s’ajuste a llei en els principis d’accés als serveis públics:

Quan se li exigeix a la nova RTVV que tinga  garanties de pluralisme, independència i  professionalitat hem de saber que estes garanties estan vinculades a la transparència en matèria de contractació de personal. La contractació  haurà de fer-se mitjançant les corresponents proves públiques d'admissió, seguint els principis d’igualtat, mèrit i capacitat. En el cas de les contractacions temporals, la selecció haurà de fer-se a través de borses de treball constituïdes mitjançant processos que respecten els esmentats principis.

El CE no té línies roges sobre el model televisiu, la fórmula empresarial que s’adopte, la dimensió final, la plantilla ni el calendari per arribar a bon port. No estem en els 1.600 treballadors o res. Que no s’utilitze mai més eixe mantra  per a intentar justificar la falta de voluntat negociadora.
Ara, la solució ha de ser negociada i global, capaç de ser desenvolupada el més aviat possible.

LA DIMENSIÓ

Entenem que la dimensió de la futura RTVV ha de ser equiparable a la que tenen les ràdios i televisions de les comunitats autònomes amb llengua pròpia, sense renunciar per això a la sostenibilitat que ha de guiar tota la gestió. A l’igual que en altres qüestions, com el finançament, la sanitat o l’educació, els valencians no volem perllongar el nostre estatus de ciutadans de segona categoria.

La futura RTV pública ha de ser concebuda com un servei públic, la seua emissió íntegrament en valencià, que responga a les exigències comunicatives de la seua audiència potencial, amb informació de proximitat i  vertebració territorial. El rellançament de la RTV pública autonòmica ha de permetre fer uns mitjans propis del segle XXI, a nivell tecnològic i d’interactivitat amb els usuaris.

Per respondre a eixes exigències, des de l’experiència que tenim, entenem que una estructura productiva assumible i sostenible inclouria

1. 2 canals de TV: un canal generalista i altre especialitzat en informatius i esdeveniments que incloguen retransmissions en directe.

2.   1 emissora generalista de ràdio.

3.   Una plataforma digital multimèdia.

La nova RTV ha de concebre que tots els continguts seran multiplataforma, de manera que, a més de la seua distribució clàssica per als usuaris més tradicionals, també estaran disponibles a través d’internet en tot tipus de dispositius electrònics i, simultàniament, es potenciarà la presència a través de les xarxes per multiplicar la interactivitat amb les audiències.

Entenem que el model productiu òptim de la nova ha de permetre la coexistència i la col·laboració entre la producció pròpia interna i el sector audiovisual, de manera que coexistisquen tres tipus de productes:

-        Producció pròpia interna, feta íntegrament per mitjans propis.

-   Producció pròpia externa: producció contractada amb empreses del sector audiovisual amb control de l’empresa pública

-        Producció aliena: feta íntegrament per altres empreses i adquirida per a l’emissió. En este apartat entren, principalment, ficció i entreteniment.

Repartir equitativament en tres terços la proposta televisiva permetria que RTV complisca amb la seua funció de servei públic i alhora exercir la funció de motor de la indústria.

La nova estructura permetria també que, al costat de la producció pròpia de referència, es mostren els continguts d’altres institucions públiques com ara universitats, escoles professionals, institucions culturals i organismes que aposten per la producció audiovisual com a eina de transmissió de valors o coneixements.  En consonància, serien uns mitjans més participatius.

DESENVOLUPAMENT LEGISLATIU

Tots coneixem la complexitat de la posada en marxa de RTVV però estem convençuts que podem aconseguir-la en poc de temps, i el que és més important: amb el màxim consens.

No partim de zero. Els darrers mesos moltes de les organitzacions ací representades han posat damunt la taula diversos projectes. No ens correspon valorar-los però sí deixar constància de la gran quantitat de coincidències que hi ha.

Tampoc políticament partim de zero. En l'anterior legislatura, concretament en juny del 2012, el PSPV, EU i Compromís van presentar una proposta conjunta i alternativa a la llei de RTVV que va presentar i aprovar amb els seus únics vots el PP. Es tractava d'un consens pràcticament inèdit en el qual també va participar activament el Comité d'Empresa.

Hui, EU no està a la Cambra i dos noves formacions, Podem i Ciutadans, han aconseguit representació parlamentària. D'altra banda, dos dels partits que presentaren la proposta des de l'oposició ara estan governant. Tot i això, nosaltres reivindiquem que aquell esforç va pagar la pena i que les seues aportacions són útils, continuen vigents i són el millor punt de partida.

Continuen vigents perquè incloïa tot un sistema de mecanismes de control democràtic. Entre ells l'elecció del Director General per part de les Corts, la posada en marxa dels Consells d'Informatius i la creació d'òrgans com el Consell Audiovisual de la Comunitat Valenciana, o el Consell Ciutadà de Continguts i Programes. Es tracta d'òrgans que, amb eixe o altre nom, tenen uns objectius i un paper a desenrotllar que la major part de les organitzacions ací presents han fet seus.

Per tant, estem convençuts que recuperar i actualitzar el consens per a fer la futura llei de RTVV no és cap quimera i nosaltres, des del Comité d'Empresa, ens oferim a participar com ja ho férem el 2012.

domingo, 6 de septiembre de 2015

DIVENDRES NEGRE I MENTIDER

Senyora vicepresidenta de la Generalitat davant de les seues les desafortunades manifestacions realitzades divendres passat, vull aclarir diverses qüestions.

1r M'he mirat en l'espill este matí i m'he trobat un parell d'anys més vell que el 23 de març de 2014. Una de dos, o és mentida que els herois no moren o que no sóc cap heroi. A Manolo i Óscar els passa el mateix.

2n L'ERE no es va acabar el 30 de juny, li agrade o no li agrade l'ERE només acabarà amb un acord o amb una sentència ferma, que avale o desautoritze l'acomiadament de les persones que treballaven en RTVV SAU. Tots sabem que açò pot durar molt de temps. Una sentència favorable a les nostres pretensions, li costarà molts diners als valencians i valencianes. Si bé és veritat que ni vosté, ni del govern actual de la Generalitat van ser els que ens van tirar al carrer, sí que seran responsables del sobre cost que s'haja d'afrontar.

3º Manifestar en una roda de premsa, que no li tornem emails o que no li agafem el telèfon, és una forma molt basta de tractar de tirar-nos a l'opinió pública damunt, no cometa el mateix error que els seus antecessors, tot no val.

4t Si no es donen compte que la reobertura de les emissions, passa per un pacte amb representants dels treballadors, tenen un problema de ceguera important que l'Audiència Nacional els curarà. Doten en els seus pressupostos una quantitat important de diners, perquè l'operació quirúrgica serà molt cara.

Vte. Melo extreballador de RTVV SAU